گروه کار در ارتفاع نماسازان پیشرو بزرگترین مجری و متخصص مهار مقاوم سازی سنگ نما در تهران و کرج و حومه آماده خدمت رسانی در خصوص مهار کردن و مقاوم سازی سنگ نما از طریق پیچ و رولپلاک نمای سنگی با طناب و بدون نیاز به داربست به شما هم میهنان عزیز می باشد.

گروه نماسازان پیشرو با پنج شعبه فعال در سطح شهر تهران به عنوان بزرگترین و معتبرترین شرکت خدمات راپل نمای ساختمان در ایران شناخته می شود.

روشهای مختلف مهار و مقاوم سازی سنگ نما

ریزش سنگ نما و خطرات زیادی که در پیش دارد باعث شده است که امروزه تمهیدات خاصی برای جلوگیری از این موضوع اندیشیده شود.

روشهای مهار کردن سنگ نمای ساختمان اصولا به مقاوم کردن سنگ نما در حین سنگ کاری و مقاوم سازی نمای سنگی بعد از اتمام سنگ کاری نما تقسیم بندی می شود.

مهار کردن سنگ نما
مهار کردن سنگ نما

مهار کردن سنگ نما حین سنگ کاری

مهار کردن و مقاوم سازی سنگ نمای ساختمان در حین سنگ کاری نما ابتدایی ترین راه حل برای تثبیت سنگ نما می باشد. رعایت موارد زیادی در این زمینه مهم هستند که به مهمترین این عوامل در زیر اشاره می کنیم.

استفاده از سیمان مرغوب

سیمان به طور قطع مهمترین بخش سازنده ملات مورد استفاده برای پشت سنگ را تشکیل می دهد. متاسفانه به دلایل مختلف اکثر سیمان ها آن کیفیت همیشگی را ندارند. با این حال تا جایی که امکان دارد باید دقت داشت که در تهیه سیمان وسواس به خرج داد تا مرغوبترین آن تهیه شود.

استفاده از ماسه مناسب

همانطور که میدانید ملات مورد استفاده از سنگ کاری متشکل از سیمان و ماسه است. لذا طبیعی است که علاوه بر سیمان ماسه مورد نظر نیز باید مرغوب بوده و از کیفیت خوبی برخوردار باشد و استانداردهای مربوطه را دارا باشد. ماسه مورد استفاده حتما باید از نوع شسته و بدون خاک باشد. همچنین نسبت سیمان و ماسه مقدار مشخصی داشته که حتما می بایست رعایت شود.

مقاوم سازی نمای سنگی
مقاوم سازی نمای سنگی

سنگ کاری در زمان مناسب

انجام سنگ کاری باید در شرایط آب و هوایی مناسب انجام شود. در فصول سرد تا جایی که امکان دارد می بایست از سنگ کاری جلوگیری کرد. در صورتی که در فصول سرد سنگ کاری اجتناب ناپذیر بود حتما می بایست از ضد یخ استفاده نمود.

همچنین در فصول گرم تا جایی که امکان دارد می بایست از تابش مستقیم آفتاب به نما با پرده یا حجاب در حین اجرای نمای سنگ جلوگیری شود.

رعایت برخی از نکات مهم

اولین نکته مهم این است که خاک و پودر سنگ ناشی از برشکاری و غیره از سنگها باید کاملا پاک شود. نکته بعدی که باید رعایت شود این است که حتی الامکان از پرکردن فضای ملات خور پشت سنگ با لاشه و غیره خودداری شود.

نکته دیگری که در مورد مهار و مقاوم سازی سنگ نما می توان به آن اشاره کرد این است که ضخامت سنگها می بایست حتی الامکان یکسان و مابین 1.5 تا 2 سانتیمتر بوده و از سنگهایی با ضخامت متفاوت و یا ضخامت کمتر از 1.5 سانت پرهیز شود.

عدم استفاده از سیمان خشک

شاید بتوان به جرات گفت که امروزه دلیل اصلی مقاوم نبودن سنگ نما استفاده از سیمان خشک حین سنگ کاری نما است. متاسفانه چند سالی این کار باب شده است که برای تسریع امر سنگ کاری پس از ریختن کمی ملات، برای پر شدن پشت سنگ از ریختن سیمان خشک استفاده می شود.

دلیل این امر خشک شدن سریع ملات پشت سنگ بوده تا بتوانند رج بعدی از سنگ کاری را شروع کنند. اتفاقی که میفتد این است که سیمان خشک آب ملات را به خود کشیده و در اصطلاح باعث پوک شدن ملات می شود.

مهار و مقاوم سازی سنگ نما

اسکوپ کردن سنگ نما

دلیل اسکوپ اين است كه سنگ برخلاف آجر قدرت مكش كمتری داشته و ملات را كمتر به خود جذب می‌كند. به همين دليل ممكن است به مرور زمان ملات پشت سنگ خشك شده و چسبندگی بين ملات و سنگ از بين رفته و سنگ سقوط كند كه در حالت سنگ نما مي تواند خطر آفرين باشد.

بعضی از سنگهای ساختمانی مانند تراورتن دارای تخلخل و سوراخ هایی در پشت سنگ هستند که باعث می شوند ملات به داخل سنگ نفوذ کند. اما در مقابل سنگ هایی مانند سنگ گرانیت هیچگونه تخلخلی در سطح خود ندارند. لذا در مرور زمان در اثر زلزله، نفوذ آب باران و.. از ملات جدا می شوند. از این رو خطر افتادن سنگ نما بر روی عابران افزایش می باید.

برای حل این مشکل از اسکوپ برای مهار مقاوم سازی سنگ نما استفاده می کنند. اسکوپ کردن سنگ ساختمانی به این معنا می باشد که سنگ را به وسیله ابزار مخصوص به نما می چسبانند.

اسکوپ کردن سنگ نما حالات مختلفی دارد که اسکوپ کردن به روش سیم مفتول، اسکوپ به روش لقمه گذاری، اسکوپ کردن دو پایه و سه پایه، اسکوپ پروانه ای و.. برخی از این روش ها می باشند.

مهار و مقاوم سازی نما بعد از سنگ کاری نما

اگر به هر دلیلی سنگی از نمای شما دچار ریزش شود می توان از طریق پیچ رولپلاک سنگ نمای ساختمان به مهار و مقاوم سازی سنگ نما کمک کرد. تنها راه حل برای مهار سنگ نما پس از سنگ کاری پیچ کردن نما می باشد. از این روش به نوعی می توان به عنوان اسکوپ سنگ نما توسط پیچ رولپلاک نام برد.

این روش علاوه بر اینکه به مهار سنگ نما کمک می کند می توان از آن برای پیچ رولپلاک سرامیک نمای ساختمان و کاشی ها نیز بهره برد. هرچند که اجرای کار کمی متفاوت از پیچ رولپلاک سنگ می باشد.

مهار و مقاوم سازی سنگ نما توسط پیچ رولپلاک با طناب
مهار و مقاوم سازی سنگ نما توسط پیچ رولپلاک با طناب

چرا محکم کردن نما بعد از سنگ کاری مهم است؟

همانطور که در بالا مطالعه فرمودین مهار سنگ نما در حین سنگ کاری از اولویت بالایی برخوردار است. معمولا امروزه اکثر سنگها حین سنگ کاری اسکوپ می شوند. اسکوپ سنگ نما بسیار در بحث مهار و مقاوم سازی سنگ نما کمک می کند. اما در بسیاری از موارد ما مشاهده کرده ایم که علی رغم داشتن اسکوپ باز از نما سنگ ریزش کرده است. این موضوع مخصوصا برای وقتی که از سیم استفاده می شود بیشتر مشاهده می شود.

علاوه بر پوسیده شدن سیم اسکوپ به مرور زمان که ما را مجاب می کند از پیچ رولپلاک سنگ نما استفاده نماییم دلایل دیگری نیز وجود دارد.

امروزه اکثر ساختمان ها برای نما از سنگ های تراورتن استفاده می کنند. سنگ های تراورتن به دلیل ترد بودن نسبت به سنگ های گرانیت و مرمریت به چاک دادن و اسکوپ شدن خیلی جواب خوبی نمی دهند و ممکن است در حین اجرای این کار سنگ دچار شکستگی و ترک شود.

ضعف سنگ تراورتن در برابر اسکوپ شدن در سنگهایی که به صورت برجسته و با عرض کم کار می شوند بیشتر خود را نشان می دهند. جالب است بدانید که اکثر ریزش نمای سنگی از همین قسمت های برجسته نما می باشد.

با توجه به توضیحات بالا می توان به این نتیجه رسید که بحث پیچ رولپلاک سنگ نمای ساختمان چقدر اهمیت داشته و به هیچ وجه نمی توان از آن غافل شد.

نحوه انجام مهار سنگ نمای ساختمان

همانطور که پیشتر نیز اشاره شد مهار و مقاوم سازی سنگ نما از طریق پیچ و رولپلاک انجام می شود. در گذشته برای این امر از داربست استفاده می شد که علاوه بر هزینه های گزاف کندی کار و دردسر های خاص خود را در بر داشت.

امروزه با پیشرفت خدمات راپل نمای ساختمان داربست دیگر جایی در این زمینه نداشته و مهار کردن سنگ های نما از طریق کار با طناب در کوتاه ترین زمان ممکن و با بهترین کیفیت قابل انجام است. حتی جالب است بدانید که در نما هر تعداد سنگ که دچار ریزش شده باشد با همین متد راپل نصب سنگ نما بدون داربست انجام خواهد شد.

پیچ کردن نما با طناب و بدون داربست
پیچ کردن نما با طناب و بدون داربست

هزینه و قیمت مقاوم سازی سنگ نما

هزینه و قیمت پیچ کردن نمای ساختمان بستگی به مشخصات هر نما از قبیل متراژ بر نما، تعداد طبقات، جنس سنگ، عرض سنگ و حجم برجستگی و ابزارهای نما دارد. مطمئنا قیمت پیچ رولپلاک نما آن قدر پایین و ناچیز هست که ارزش داشته باشد از خطرات مالی و جانی جلوگیری نماییم. به طور خلاصه در زیر تعهدات طرفین را در کار محکم کردن سنگ نما مشاهده می فرمایید.

 

تعهدات پیمانکار تعهدات کارفرما
رعایت اصول ایمنی در حین انجام کار پرداخت به موقع دستمزد پیمانکار طبق قرارداد
تامین مصالح و ابزار مرغوب جهت انجام کار فراهم نمودن شرایط کار (علی الخصوص استفاده از پشت بام حین کار)
بیمه نمودن پرسنل مجری کار (بیمه مسئولیت) تحویل گیری مرحله به مرحله ای کار و همچنین تحویل کار در انتها
پذیرفتن تمامی مسئولیت های کارکنان تامین سنگ و چسب سنگ برای ترمیم قسمتهای ریزش کرده
گارانتی نمودن کار پیچ و رولپلاک به منظور راحتی خیال کارفرما محصور نمودن پایین نما به منظور عدم تردد عابر و وسایل نقلیه
بتونه نمودن روی پیچ ها به منظور از بین نرفتن زیبایی نما حضور ساکن طبقه پایین اگر اجرای کار در نورگیر ساختمان باشد
استفاده از تعداد پیچ استاندارد برای هر عدد سنگ

نتیجه گیری بحث مقاوم سازی نما

با توجه به مطالب اشاره شده در این مقاله می توان به این نتیجه رسید که رعایت نکات مهم در حین سنگ کاری لازم است اما کافی نیست. چنانچه تمامی نکات را حین سنگ کاری رعایت کردیم تا حدی خیالمان از بابت مهار مقاوم سازی سنگ نما راحت است اما چنان چه کوچکترین آثاری از جدا شدن سنگ ها از ملات دیدیم بلافاصله باید برای پیچ کردن سنگ نما اقدام نماییم تا خدای ناکرده حوادث ناگوار رخ ندهد.

شما عزیزان می توانید از طریق صفحات ما در اینستاگرام و آپارات نمونه کارهای ما را مشاهده بفرمایین.

 

0/5 (0 نظر)
5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
فرشید
فرشید
1 ماه قبل

سلام. ما سنگهای نمای ساختمون مون سنگ بادبر هست. به ما گفتن نمیشه این سنگ ها رو با پیچ مقاوم سازی کرد. درسته؟ شما چه راهی دارید برای مهار این سنگا؟

pishroadmin
مدیر
1 ماه قبل
پاسخ به  فرشید

سلام و وقت بخیر
سنگ های بادبر به دلیل جنسشون شاید نشه مثل سنگ های معمولی پیچ بشن اما راه حل خودشون و دارن. به عنوان مثال یکی از بهترین راه ها اینه که رو درز سنگ ها با واشر پیچ گذاشته بشه. برای اینکه بهترین راه برای مهار و مقاوم سازی این سنگ ها رو بهتون پیشنهاد بدیم باید آدرس بفرمایید تا از نمای ساختمون بازدید کنیم. در خدمتتون هستیم.

تماس با ما