بستن درز انقطاع بین دو ساختمان یا به عبارتی پوشاندن و پر کردن درز انقطاع بین دو ساختمان برای دو هدف اصلی انجام می شود. دلیل اول برای حفظ زیبایی نما و دلیل دوم برای عدم ورود پرندگان می باشد. گروه کار در ارتفاع نماسازان پیشرو مجری پوشش درز انقطاع ساختمان بوده که با 3 روش این کار را انجام می دهد.

  • بستن درز انقطاع ساختمان با ورق گالوانیزه
  • پوشاندن درز انقطاع با یونولیت و سیمان
  • پر کردن درز انقطاع ساختمان توسط توری گالوانیزه

 

 

 

 خلاصه مطالب این مقاله در قالب فایل صوتی

درز انقطاع چیست؟

منظور از درز انقطاع همان فاصله یک ساختمان با ساختمان مجاور می باشد که به طور مهندسی شده این درز برای همه ساختمان ها وجود دارد و ممکن است به علت پوشانده بودن به طریق مختلف تا به حال نظر شما را به خود جلب نکرده باشد.

درز های انقطاع از پایین هر ساختمان تا نقطه بالایی امتداد داشته و در عرض و طول ساختمان وجود دارد به طوری که ساختمان ها می بایست کاملا از هم جدا باشند.

درزهای انقطاع بنا بر یک سری از محاسبات می توانند از چند سانتی متر تا حدود 50 سانتی متر باشند.

علت وجود درز انقطاع ساختمان 

دلایل وجود درز انقطاع ساختمان ها چندین مورد است

  • به وجود آمدن ایمنی برای ساختمانهای مجاور در مواقع زلزله یا تخریب ساختمان مجاور
  • جلوگیری از انتقال سر و صدا و گرما و سرما بین ساختمانها
  • جلوگیری از بروز حادثه و صدمه به ساختمان در صورت نشست ساختمان مجاور
بستن درز انقطاع ساختمان
بستن درز انقطاع ساختمان – کار در ارتفاع نماسازان پیشرو

 

دیتیل درز انقطاع در نما

همانطور که اشاره شد درز انقطاع فضایی خالی بین دو سازه مجاور است که برای جلوگیری از برخورد آنها در هنگام زلزله یا نشست نامتقارن زمین تعبیه می‌شود. این درز باید در نما نیز به درستی اجرا شود تا عملکرد صحیح خود را داشته باشد.

نکات مهم در اجرای درز انقطاع در نما:

  • عرض درز: عرض درز انقطاع باید مطابق با ضوابط آیین‌نامه‌ها و با توجه به ارتفاع و نوع سازه تعیین شود. به طور کلی، حداقل عرض درز انقطاع برای ساختمان‌های با ارتفاع بیش از 4 طبقه، 3 سانتی‌متر است.
  • موقعیت درز: درز انقطاع باید در تمام طول نما، از پی تا بام، به صورت عمودی اجرا شود. همچنین باید در گوشه‌های ساختمان و محل تقاطع دیوارها با درز انقطاع امتداد یابد.
  • پوشش درز: درز انقطاع باید با مصالح انعطاف‌پذیر مانند درزگیر، ماستیک، فوم سلول بسته یا ژئوتکستایل و ورق های گالوانیزه پوشانده شود. این مصالح باید به گونه‌ای باشند که مانع از ورود آب، گرد و غبار و حشرات به داخل ساختمان شوند.
  • جزییات اجرا: درز انقطاع باید در تمام مراحل اجرا، از جمله نازک‌کاری، نقاشی و نماکاری، به دقت مد نظر قرار گیرد. در صورت استفاده از سنگ، آجر یا سایر مصالح سخت در نما، باید در محل درز انقطاع از مصالح انعطاف‌پذیر مانند درزگیر یا ژئوتکستایل استفاده شود تا از ترک خوردن یا شکستن مصالح نما جلوگیری شود.

درز انقطاع در مقررات ملی ساختمان

در مبحث ششم مقررات ملی ساختمان ایران به طور مفصل به موضوع درز انقطاع پرداخته شده است. در این مبحث، الزامات مربوط به اجرای درز انقطاع در انواع مختلف ساختمان‌ها، از جمله ساختمان‌های مسکونی، تجاری، اداری و صنعتی، ارائه شده است.

مهندسان معمار و سازه، در طراحی و اجرای درز انقطاع مطابق با مقررات ملی ساختمان، نقشی اساسی دارند. آنها باید با توجه به نوع سازه، شرایط زمین و سایر عوامل مؤثر، عرض و محل درز انقطاع را به درستی تعیین کنند و از اجرای صحیح آن اطمینان حاصل کنند.

بستن درز انقطاع بین دو ساختمان
بستن درز انقطاع بین دو ساختمان

دلیل پوشاندن درز انقطاع ساختمان

معمولا پس از ساخت ساختمان ها در همان مرحله اجرای نما، تمهیداتی را برای پوشاندن درز انقطاع در نظر می گیرند. در غیر اینصورت پوشاندن درز انقطاع ساختمان به دلایل زیر امری واجب است.

1- بستن درز انقطاع ساختمان برای گرفتن پایان کار

ساختمان هایی که در انتهای ساخت، درز انقطاع موجود در بین ساختمان خود و ساختمانهای مجاور را پوشش ندهند برای گرفتن پایان کار قطعا به مشکل بر خواهند خورد. از این رو بستن درز انقطاع ساختمان برای گرفتن پایان کار امری ضروری است.

2- پوشش درز انقطاع ساختمان برای حفظ زیبایی نما

مسلما وجود درز انقطاع در بین دو ساختمان چنانچه پوشانده نشود در زیبایی نما تاثیر بسیار منفی خواهد داشت. از همین رو برای حفظ زیبایی نما بستن درز انقطاع ساختمان امری اجتناب ناپذیر است.

3- پوشاندن درز انقطاع ساختمان برای جلوگیری از ورود پرندگان

وجود درز انقطاع بین دو ساختمان می تواند لانه ای شود برای پرندگان. وجود و تردد پرندگان و ربختن فضولات آنها خود می تواند علاوه بر ایجاد سر و صدا باعث بیماری های بسیاری شود. به همین خاطر برای رهایی از شر پرندگان مزاحم و فضولات و سر و صدای آنها راهی به جز بستن درز انقطاع ساختمان وجود ندارد.

مشکل ورود پرندگان و مزاحمت آنها در نورگیرها و پاسیوها و یا همان حیاط خلوت ها نیز بسیا فراگیر است که برای رهایی از این مشکل نیز می توانید مقاله نصب توری پاسیو و نورگیر را مطالعه بفرمایین.

پر کردن درز انقطاع ساختمان
پر کردن درز انقطاع ساختمان – کار در ارتفاع نماسازان پیشرو

پر کردن درز انقطاع با راپل(طناب) بدون داربست

امروزه دسترسی به نقاط مرتفع و انجام کار در ارتفاع معمولا از طریق سه روش میسر می باشد. شاید قدیمی ترین روش که تا حدی برای انجام خدمات نما منسوخ شده است، داربست باشد. امروزه استفاده از داربست بیشتر برای مراحل ساخت یک ساختمان کاربرد دارد.

چنانچه نیاز به پوشاندن درز انقطاع، شستشو نما، رنگ آمیزی نما و دیگر خدمات مرتبط به ارتفاع و نمای ساختمان باشد بهترین گزینه استفاده از طناب و خدمات راپل می باشد. البته کلایمر یا همان سبدهایی که توسط برق بالا و پایین می روند امروزه کاربرد دارند البته نه برای ساختمان های کوچک مسکونی و اداری. کلایمر عموما برای ساختمان های بزرگ و پاساژها استفاده می شود.

با توجه به توضیحات و مقایسه این سه روش در جدول زیر پر واضح است که پر کردن درز انقطاع ساختمان با خدمات راپل بهترین انتخاب است.

 

داربست طناب کلایمر
کاربرد برای تمامی ساختمان ها برای تمامی ساختمان ها برای ساختمان های بزرگ
قیمت بالا مقرون به صرفه بالا
ایمنی پرسنل پایین بالا متوسط
سرعت اجرای کار متوسط بالا متوسط
مزاحمت مزاحم عبور و مرور هیچ مزاحمتی ندارد گرفتن فضای پشت بام

 

نحوه پر کردن درز انقطاع ساختمان

اما امروزه چنان چه در حین ساختن ساختمان فکری برای بستن درز انقطاع ساختمان نشود می بایست تمهیداتی برای این امر در نظر گرفته شود.

 

برای این کار یا باید داربست بسته شود که از لحاظ قیمتی اصلا به صرفه نمی باشد یا اینکه سراغ خدمات راپل نمای ساختمان یا همان کار با طناب در ارتفاع رفت. گروه کار در ارتفاع نماسازان پیشرو با کادری مجرب و حرفه ای این امر را برای شما میسر می سازد. اما در زیر روشهای مختلف بستن درز انقطاع ساختمان را برای شما توضیح خواهیم داد.

1- بستن درز انقطاع ساختمان با یونولیت

در این روشبرای بستن درز انقطاع ساختمان از یونولیت استفاده می شود. یونولیت ها بر اساس اندازه درز انقطاع موجود برش داده شده و در درز موجود جایگذاری می شود. نکته مهم در این کار این است که یونولیت ها باید جوری برش داده شوند که به سختی داخل درز بروند تا به درستی کیپ شده و به مرور زمان از جای خود رها نشوند.

می توان پس از جاسازی یونولیت ها در درز انقطاع روی آن را یک لایه مخلوط سیمان و پودر سنگ مالید. این کار علاوه بر تحکیم بیشتر باعث زیبا سازی نما می شود. توصیه ما این است که اگر درز انقطاع در نمای اصلی و یا جایی قرار دارد که زیاد در معرض دید است این کار انجام شود.

یونولیت-درز-انقطاع
یونولیت درز انقطاع – کار در ارتفاع نماسازان پیشرو

2- پوشش درز انقطاع ساختمان توسط ورق 

در این روش برای بستن درز انقطاع ساختمان از ورق استفاده می شود. اگر دو ساختمان هم سطح باشند از ورق صاف استفاده شده و اگر دو ساختمان عقب و جلو باشند از ورق L مانند استفاده می شود.

ورق های استفاده شده می بایست به هر دو ساختمان و یا یک ساختمان پیچ شوند. این که از چه ورقی و با چه قطر و رنگی استفاده شود بسته به سلیقه کارفرما می باشد. مسلما برای راحتی در نصب، طول ورق ها نباید بیشتر از دو متر باشد. عرض ورق ها نیز بستگی به اندازه درز انقطاع داشته و معمولا از هر طرف باید کمی بیشتر اندازه گیری و تهیه شود چرا که جا برای پیچ کردن آن موجود باشد.

ورق های مورد استفاده تنوع گوناگونی از نظر جنس و رنگ دارند. اینکه چه نوع ورقی به کار برده شود کاملا بستگی به سلیقه کارفرما دارد. برای اجرای کار و قیمت انجام کار، اینکه از چه مدل ورقی استفاده شود برای ما تفاوت چندانی ندارد.

بستن درز انقطاع ساختمان با ورق
بستن درز انقطاع ساختمان با ورق

3- پوشاندن درز انقطاع ساختمان توسط توری

در این روش از توری مرغی یا توری فرنگی برای بستن درز انقطاع استفاده می شود. در این روش باید از زیبایی نما به طور کامل صرف نظر کرد. این روش فقط به این منظور است که پرندگان نتوانند وارد درز انقطاع موجود شوند.

توری های مربوطه برای بستن درز انقطاع ساختمان به اندازه کمی بزرگتر از درز انقطاع بریده شده و سپس توسط پیچ و رولپلاک و واشر به بدنه نما محکم می شوند. بهترین توری برای پوشش درز انقطاع توری های فرنگی گالوانیزه گرم می باشند. در زیر فیلم اجرای این کار را مشاهده می فرمایید.

 

* تفاوت های سه روش پوشاندن درز انقطاع از نظر کیفیت و هزینه

در سه روشی که بالا به آن اشاره شد از نظر کیفیت مورد بستن درز انقطاع ساختمان با ورق بهترین گزینه می باشد و پوشش توسط توری ضعیفترین گزینه خواهد بود. کیفیت پوشش با ورق را با تهیه ورف های گالوانیزه و همرنگ نما می توان تا حد زیادی بالا برد.

از نظر هزینه می توان گفت که گرانترین مورد باز هم پوشش توسط ورق خواهد بود و ارزان ترین مورد نیز انجام کار با توری می باشد. توصیه ما این است که اگر درز انقطاع در پشت نما و یا داخل نورگیر وجود دارد می توان از روش های یونولیت و توری استفاده کرد. به نوعی پوشش توسط یونولیت را می توان منطقی ترین گزینه نامید.

 

 بستن درز انقطاع با ورق بستن درز انقطاع با یونولیت بستن درز انقطاع با توری
از لحاظ هزینه مصالح، گران ترین حالت از لحاظ هزینه مصالح، حالت متوسط از لحاظ هزینه مصالح، ارزان ترین حالت
استفاده در جایی که زیبایی نما مهم است استفاده در همه جا میسر است استفاده در جایی که زیبایی خیلی مهم نیست

 

پوشاندن درز انقطاع ساختمان
پوشاندن درز انقطاع ساختمان – کار در ارتفاع نماسازان پیشرو

متریال درز انقطاع

انتخاب متریال مناسب برای درز انقطاع به عوامل مختلفی از جمله نوع سازه، شرایط آب و هوایی، بودجه پروژه و سلیقه کارفرما بستگی دارد. روش هایی که در بالا مطالعه نمودید برای وقتی است که سازنده محترم زحمت بستن اصولی درز انقطاع را به خود در حین ساخت ساختمان نداده است. در ادامه به روش های اصولی این پروسه پرداخته خواهد شد.

1. درزگیر:

  • درزگیرها از رایج‌ترین متریال‌ها برای درز انقطاع هستند.
  • این نوع متریال در انواع مختلف سیلیکونی، پلی‌یورتانی و اکریلیکی موجود است.
  • درزگیرها انعطاف‌پذیری بالایی دارند و به راحتی می‌توان آنها را اجرا کرد.
  • همچنین، در برابر آب، گرد و غبار و حشرات مقاوم هستند.

2. ماستیک:

  • ماستیک نوعی ماده عایق و آب‌بند است که از آن برای پر کردن درز انقطاع استفاده می‌شود.
  • ماستیک در مقایسه با درزگیر، مقاومت فشاری بیشتری دارد و می‌تواند برای درزهای عمیق‌تر استفاده شود.
  • این نوع متریال در برابر تغییرات دمایی و اشعه UV نیز مقاوم است.

3. فوم سلول بسته:

  • فوم سلول بسته عایقی انعطاف‌پذیر است که از آن برای پر کردن درز انقطاع استفاده می‌شود.
  • این نوع متریال علاوه بر عایق صدا و حرارت، مانع از ورود آب، گرد و غبار و حشرات به داخل ساختمان نیز می‌شود.
  • فوم سلول بسته در برابر مواد شیمیایی و اسیدها نیز مقاوم است.

4. ژئوتکستایل:

  • ژئوتکستایل پارچه‌ای بافتی است که از آن برای جداسازی مصالح و جلوگیری از اختلاط آنها استفاده می‌شود.
  • در نما، می‌توان از ژئوتکستایل برای جداسازی مصالح سخت نما از درز انقطاع استفاده کرد تا از ترک خوردن یا شکستن مصالح نما جلوگیری شود.
  • ژئوتکستایل در برابر اشعه UV و مواد شیمیایی نیز مقاوم است.

نکات مهم در انتخاب متریال درز انقطاع:

  • انعطاف‌پذیری: متریال درز انقطاع باید انعطاف‌پذیری کافی داشته باشد تا بتواند با حرکات سازه هماهنگ شود.
  • مقاومت در برابر آب: متریال درز انقطاع باید در برابر آب مقاوم باشد تا از نفوذ آب به داخل ساختمان جلوگیری کند.
  • مقاومت در برابر گرد و غبار و حشرات: متریال درز انقطاع باید در برابر گرد و غبار و حشرات مقاوم باشد تا از ورود آنها به داخل ساختمان جلوگیری کند.
  • مقاومت در برابر تغییرات دمایی: متریال درز انقطاع باید در برابر تغییرات دمایی مقاوم باشد تا در اثر گرما و سرما دچار ترک خوردگی یا فرسایش نشود.
  • مقاومت در برابر مواد شیمیایی: در صورتی که درز انقطاع در معرض مواد شیمیایی قرار دارد، باید از متریالی استفاده شود که در برابر این مواد مقاوم باشد.
  • سازگاری با نما: متریال درز انقطاع باید با رنگ و جنس نمای ساختمان هماهنگ باشد.
قیمت بستن درز انقطاع ساختمان
قیمت بستن درز انقطاع ساختمان

قیمت و هزینه بستن درز انقطاع ساختمان

پس از تماس مشتریان با گروه کار در ارتفاع نماسازان پیشرو کارشناسان ما با دیدن عکس و فیلم کار و یا گرفتن آدرس از مشتریان آنها را به بهترین نحو ممکن راهنمایی کرده و هزینه را براورد و به مشتری محترم اعلام خواهند نمود.

اما قیمت دهی برای بستن درز انقطاع ساختمان کمی متفاوت تر از قیمت پیچ رولپلاک نما و قیمت پیچ رولپلاک سرامیک نمای ساختمان می باشد. در بحث پوشش درز انقطاع قیمتی که اعلام می شود فقط قیمت اجرت انجام کار می باشد. تهیه تمامی مصالح به عهده مشتری عزیز می باشد.

البته ما در بحث تهیه مصالح مورد نیاز همکاری کاملی با مشتری داریم و تا جایی که بتوانیم راهنمایی و کمک می کنیم. اجرت انجام کار برای هر سه روش با یونولیت، با ورق و با توری تقریبا از هزینه یکسانی برخوردار می باشد. قیمت برای هر ساختمان با توجه به مشخصات آن کا ملا متفاوت می باشد و فقط بعد از رویت کار می توان قیمت دقیق را اعلام نمود.

قیمت ورق درز انقطاع

قیمت ورق درز انقطاع به عوامل مختلفی از جمله نوع متریال، ضخامت، برند، کیفیت و محل خرید بستگی دارد.

عوامل مؤثر بر قیمت ورق درز انقطاع:

  • نوع متریال: ورق‌های درز انقطاع در انواع مختلف آلومینیومی، گالوانیزه، فوم دار و … موجود هستند. قیمت هر نوع ورق با توجه به ویژگی‌ها و مزایای آن متفاوت است.
  • ضخامت: ورق‌های درز انقطاع در ضخامت‌های مختلف از 0.5 میلی‌متر تا 2 میلی‌متر تولید می‌شوند. هرچه ضخامت ورق بیشتر باشد، قیمت آن نیز بالاتر خواهد بود.
  • برند: برندهای مختلفی در زمینه تولید ورق درز انقطاع فعالیت می‌کنند. برندهای معتبر و شناخته‌شده معمولاً قیمت‌های بالاتری نسبت به برندهای ناشناخته دارند.
  • کیفیت: کیفیت ورق درز انقطاع به عواملی مانند کیفیت مواد اولیه، ظرافت تولید و دقت در برش بستگی دارد. ورق‌های باکیفیت‌تر قیمت بالاتری دارند.
  • محل خرید: قیمت ورق درز انقطاع در فروشگاه‌های مختلف و در مناطق مختلف کشور ممکن است متفاوت باشد.

نکات مهم در هنگام خرید ورق درز انقطاع:

  • انتخاب نوع مناسب: با توجه به نوع سازه، شرایط آب و هوایی و بودجه پروژه، نوع مناسب ورق درز انقطاع را انتخاب کنید.
  • توجه به ضخامت: ضخامت ورق درز انقطاع باید متناسب با عرض درز انقطاع و نوع سازه باشد.
  • انتخاب برند معتبر: از برندهای معتبر و شناخته‌شده در زمینه تولید ورق درز انقطاع خرید کنید.
  • کنترل کیفیت: قبل از خرید، کیفیت ورق را به دقت بررسی کنید.
  • مقایسه قیمت: از چندین فروشگاه قیمت بگیرید و سپس اقدام به خرید کنید.

نتیجه گیری برای پوشاندن درز انقطاع بین دو ساختمان

چنانچه درز انقطاع ساختمان شما باز می باشد در اسرع وقت می توانید از تیم ما کمک گرفته و با انجام این کار علاوه بر اینکه ظاهر نمای خود را زیبا تر می کنید از شر پرندگان مزاحم و فضولات آنها که باعث انواع بیماری می شود جلوگیری نمایید. بستن درز انقطاع ساختمان توسط خدمات راپل نمای ساختمان انجام شده و دیگر نیازی به بستن داربست و صرف هزینه های هنگفت نمی باشد.

 

شما مشتریان عزیز می توانید برای مشاهده کارهای ما به صفحات ما در آپارات و نماشا مراجعه نمایید.

0/5 (0 نظر)
5 2 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
4 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
داوود
داوود
6 ماه قبل

سلام
ما برای پایان کار مجبوریم درز انقطاع نما رو بپوشونیم. کدوم راه مورد تایید شهرداری هست که ما همون و انجام بدیم؟

pishroadmin
مدیر
6 ماه قبل
پاسخ به  داوود

سلام و درود
تا اونجایی که ما در جریان هستیم و اطلاع داریم برای گرفتن جواز پایان کار بهترین گزینه برای پوشاندن درز انقطاع ساختمان استفاده از ورق هست. حالا اگر ساختمان شما با ساختمان بقل هم سطح هست باید ورق صاف تهیه بشه و اگر عقب و جلو هست باید ورق ها خم 90 درجه بخوره. ورق ها رو خودتون هم می تونین تهیه کنین ما هم می تونیم تهیه کنیم.

مهران خجسته
مهران خجسته
5 ماه قبل

سلام
ما نمای پشت ساختمون درز انقطاع داریم که فقط میخوایم پرنده ها نرن و بیان و زیبایی کار برامون مهم نیست. بخواید زحمت بکشید با توری درز انقطاع رو ببندین هزینه چقدر میشه؟ ارتفاع هم ۵ طبقه هست. ممنون میشم هم اجرت و هم هزینه توری رو بفرمایین.

pishroadmin
مدیر
5 ماه قبل
پاسخ به  مهران خجسته

سلام جناب خجسته
در حال حاضر برای انجام چنین کاری اجرت بستن درز انقطاع بین دو ساختمان حدودا 2/5 تا 3 میلیون و هزینه توری فرنگی گالوانیزه بین 800 هزار تومن تا 1 میلیون تومن میشه. البته توری ارزانتر هم هست که به هیچ وجه به درد این کار نمیخوره…

تماس با ما