خدمات راپل در تهران

خدمات راپل نمای ساختمان عبارت است از اجرای امور در ارتفاع و نمای ساختمان توسط کار با طناب یا همان راپل و بدون نیاز به داربست. این خدمات در زبان لاتین به rope access یا abseiling معروف بوده و به شخص انجام دهنده خدمات راپل، راپل کار می گویند.

گروه کار در ارتفاع نماسازان پیشرو به عنوان بزرگترین شرکت خدمات راپل  با 5 شعبه در شهر تهران شناخته می شود که از سال 1388 مشغول به ارائه خدمات نما با طناب در سراسر ایران می باشد.

خدمات راپل نمای ساختمان چیست؟

برای شما حتما پیش آمده است که برای انجام کارهای در ارتفاع از قبیل پیچ کردن سنگ نما، شستشوی نما، رنگ آمیزی نما، جوشکاری در ارتفاع و ..، اولین فکری که به ذهن شما خطور می کند استفاده از داربست است. ما اینجاییم که به شما از خدمات راپل نمای ساختمان بگوییم تا دیگر به داربست و امثال آن حتی فکر هم نکنید!

امروزه کمتر کسی وجود دارد که برای انجام کارهای در ارتفاع علی الخصوص تعمیرات و مرمت نمای ساختمان به داربست بیندیشد. چرا که هزینه بالا، دردسر زیاد، زمان باز و بست کردن آن و خطرات آن باعث شده است که برای خدمات نما کمتر کسی اجرای داربست را دوست داشته باشد. البته که برای درست کردن نما هنگام ساختن ساختمان همچنان استفاده از داربست و کلایمر مرسوم است.

خلاصه ای از مطالب این مقاله در قالب فایل صوتی

راپل کار نمای ساختمان نماسازان پیشرو
راپل کار نمای ساختمان – نماسازان پیشرو

بعد از توضیحات بالا می توان به این نتیجه رسید که خدمات راپل نمای ساختمان بهترین جایگزین از حدود سال های 2005 میلادی تا کنون است که به شکلی شگرف انجام کار روی نمای ساختمان و ارتفاع را تسهیل کرده است.

معنای راپل چیست؟

در زبان انگلیسی واژه rope به معنای طناب می باشد. با پیدایش انجام کار با طناب این حرفه نام rope access را به خود گرفت که به معنای دسترسی با طناب می باشد. اما واژه rappel نامی شد به صورت مختصر و به گونه ای اصطلاح گونه که هم اکنون اکثریت مردم کار با طناب در ارتفاع را با نام راپل می شناسند.

موارد استفاده از راپل

به طور کلی راپل را می توان در سه زیر شاخه اصلی طبقه نمود.

  • مورد اول استفاده از راپل در تفریح  می باشد. به عنوان مثال تفریحاتی همچون زیپ لاین، بانجی جامپینگ و تفریحاتی از این جمله است که در آنها به طریقی از طناب استفاده شده و حالت معلق بودن و فاکتور ارتفاع دخیل است.
  • مورد دوم استفاده از راپل در ورزش می باشد. رشته هایی همچون کوهنوردی و صخره نوردی اصلی ترین رشته هایی می باشند که از تکنیک های راپل استفاده می نمایند.
  • اما مورد سوم و مهمترین شاخه استفاده از راپل در کارهای صنعتی و خدمات ساختمانی می باشد که امروزه به طور چشمگیری رشد نموده و جایگاه ویژه ای در انجام امور ساختمانی و صنعتی دارا می باشد. با ظهور راپل در صنعت و ساختمان به نوعی انقلابی بزرگ در این زمینه ها رخ داد که بشر را در انجام کارهای در ارتفاع به طور عجیبی رو به جلو سوق داد.
خدمات راپل نمای ساختمان در کرج نماسازان پیشرو
خدمات راپل نمای ساختمان در کرج – نماسازان پیشرو

راپل کار کیست؟

به شخص یا تکنسینی که تمامی دوره های کار در ارتفاع با طناب را دیده باشد و بتواند خدمات مختلف در ارتفاع و نمای ساختمان را توسط ادوات مربوطه انجام دهد راپل کار می گویند. راپل کاری اسمی است که گاهی به این حرفه اطلاق می شود. شخص راپل کار حتما می بایست از آمادگی جسمانی کافی برخوردار بوده و بیماری های زمینه ای نداشته یاشد. مهمترین موضوعی که برای یک راپل کار و حرفه راپل کاری حائز اهمیت است آلوده نبودن شخص به مواد مخدر است.

آموزش راپل یادگیری راپل

برای یادگیری راپلینگ یا ابسیلینگ (Abseiling)، می‌توانید از راه‌های مختلفی استفاده کنید. در اینجا چند راهنمایی برای شروع یادگیری این فنون ذکر شده است:

  • دوره‌های آموزشی: برای شروع بهتر است از دوره‌های آموزشی تخصصی در این زمینه استفاده کنید. در این دوره‌ها، شما با مبانی ابسیلینگ، تجهیزات مورد نیاز، تکنیک‌های ایمنی، تکنیک‌های کنترل نزول، تکنیک‌های انجام نزول در محیط‌های مختلف و … آشنا می‌شوید. این دوره‌ها توسط مراکز آموزشی کوهنوردی و ماجراجویی یا انجمن‌های مرتبط با این حوزه برگزار می‌شوند.
  • کتابخانه محلی یا منابع آموزشی: مطالعه کتاب‌ها، مقالات و منابع دیگری که درباره راپلینگ و تکنیک‌های آن نوشته شده است، می‌تواند به شما کمک کند تا نگرشی کلی بر روی این موضوع داشته باشید.
  • انجمن‌های مرتبط: عضویت در انجمن‌ها و گروه‌های مرتبط با کوهنوردی و ابسیلینگ می‌تواند فرصتی مناسب برای آشنایی با افرادی با تجربه در این حوزه و یادگیری از تجربیات آنها باشد.
  • آموزش تئوری و عملی: یادگیری تئوری مرتبط با راپلینگ و همچنین انجام تمرینات عملی زیاد برای تقویت مهارت‌های فیزیکی و فنی مورد نیاز در این حوزه، از اهمیت بالایی برخوردار است.
  • استفاده از مربی یا راهنما: در آغاز بهتر است با استفاده از مربی یا راهنما حرفه‌ای، که دارای تجربه کافی در این زمینه هستند، شروع به یادگیری کنید تا از نکات ایمنی و تکنیک‌های صحیح در انجام این فعالیت آگاه شوید.

همچنین، بهتر است قبل از شروع هرگونه فعالیتی همانند راپل که نیاز به مهارت‌های خاصی دارد، با یک پزشک مشورت کنید تا از سلامتی فیزیکی خود مطمئن شوید و همچنین از تجهیزات ایمنی مناسب استفاده کنید.

ثبت نام دوره راپل

گروه کار در ارتفاع نماسازان پیشرو با داشتن 5 شعبه فعال در سطح شهر تهران به عنوان بزرگترین شرکت راپل کاری می باشد که همیشه و در هر زمان از افراد واجد شرایط برای گذراندن دوره راپل و تبدیل شدن به یک راپل کار حرفه ای ثبت نام به عمل می آورد.

برای ثبت نام کافی است با شماره 09128316620 تماس گرفته و با آقای عطاری مدیریت شرکت راجع به شرایط ثبت نام در دوره راپل گفتگو نمایید. لازم به ذکر است چنانچه شرکت در آن برهه از زمان به راپل کار یا همان طناب کار نیاز داشته باشد هزینه آموزش برای شما رایگان بوده و پس از گذراندن دوره به استخدام شرکت در می آیید.

راپل کار طناب کار بندباز نما
راپل کار طناب کار بندباز نما – نماسازان پیشرو

وسایل مورد استفاده در خدمات راپل نمای ساختمان

ادوات و ابزارهایی که در راپل استفاده می شوند بسیار زیاد می باشد که هر کدام کارایی خاص خود را دارا بوده و بعضا برای یک هدف خاص ممکن است ابزارهای متنوعی وجود داشته باشد. در زیر به اصلی ترین ابزارهای این حرفه می پردازیم.

 

 ادوات کار راپل  کاربرد به طور مختصر
طناب  جهت پایین آمدن نیرو از ارتفاع
هارنس یا تونیک کمربند مخصوص کار در ارتفاع و راپل
آی دی یا ریگ یا استاپ  وسیله ای که کنترل سرعت و پایین رفتن را می دهد
شانت  ابزاری حمایتی چنانچه آی دی یا استاپ معیوب شوند
یومار ابزاری جهت بالا رفتن و صعود از طناب
کارابین ابزاری جهت اتصال طناب ها به هم

طناب راپل کار

طناب هایی که مورد استفاده در مبحث خدمات راپل نمای ساختمان هستند دارای شاخصه استاتیک بوده و می بایست قطر طناب بین 9 تا 12 میلی متر باشد. شرکت های معتبر زیادی در تولید این طناب ها دخیل هستند که شرکت پتزل و بئال از اصلی ترین آنها هستند. اما طناب ها در گرفتن کارگاه، در طناب اصلی فرود و طناب حمایت مورد استفاده قرار می گیرند.

هارنس یا تونیک راپل کار

هارنس یا تونیک به اصطلاح همان کمربندی است که نیرو می بندد و ابزارهای کار و آی دی به آن متصل می شود. به نوعی هارنس رابط میان نیرو و طناب برای معلق شدن است. هارنس ابزاری کاملا مهم در راپل است که حتما می بایست در جنس آن و پهنای کمری آن حساسیت ویژه ای به خرج داد.

آی دی، ریگ و استاپ راپل کار

سه مدل ابزار که نام آن ها را در تیتر بالا مشاهده می کنید هر سه دارای کارایی یکسانی هستند که به ترتیب کیفیت و امنیت می توان از بالا به پایین آی دی، ریگ و استاپ را نام برد. اما کارایی این ابزارها این گونه است که از یک طرف توسط کارابین به هارنس متصل می شوند و از طرف دیگر طناب به آن ها متصل شده و این اجازه را به نیرو می دهد که در صورت نیاز به سمت پایین حرکت نماید.

طناب کار نمای ساختمان نماسازان پیشرو
طناب کار نمای ساختمان – نماسازان پیشرو

شانت راپل کار

در حین کار در ارتفاع برای خدمات راپل نمای ساختمان حتما می بایست هر نیرو از دو طناب برای کار استفاده نماید. یک طناب به عنوان طناب اصلی است که نیرو بر روی آن سوار است و طناب دوم به صورت حمایت می باشد و اگر برای طناب اول اتفاقی بیفتد، طناب حمایت از نیرو نگهداری خواهد کرد.

اما شانت وسیله ای است که طناب حمایت داخل آن میفتد و این شانت از طریق یک طناب یا تسمه دیگر به هارنس متصل خواهد شد. کارکرد شانت به گونه ای است که اگر وزنی روی آن نباشد به راحتی روی طناب حرکت می کند ولی اگر وزن روی آن باشد قفل میکند و تنها از طریق فشردن ضامن آن می تواند حرکت کند.

یومار راپل کار

در کار با طناب در ارتفاع عمدتا و در 90 درصد مواقع برای انجام کار بحث فرود آمدن در میان است و به ندرت از صعود استفاده خواهد شد مگر در موارد خاص. اما وسیله ای که به کمک آن می توان صعود داشت یومار نام دارد.

یومار به دو مدل چپ و راست موجود است که بسته به راحتی هر تکنسین می توان از آن ها بهره برد. ناگفته نماند که در صورت نبودن یومار از ابزار شانت هم می توان به نحوه ای خاص برای صعود کردن بهره برد که بحثی کاملا تخصصی می باشد.

کارابین در راپل

همانطور که در قسمت های بالا مشاهده و مطالعه نمودید ما از کارابین برای برخی موارد نام بردیم. در واقع کارابین ابزاری لا ینفک در بحث خدمات راپل نمای ساختمان است که وظایف بسیار زیادی را در این مقوله دارد.

اتصال طناب های کارگاه به هم، اتصال طنابهای فرود و حمایت به طناب کارگاه، اتصال هارنس به آی دی، اتصال ابزارهای کار همانند دریل و غیره تنها بخش کوچکی از کاربرد این ابزار کلیدی می باشد. کارابین ها مدل ها و ساختار متنوعی دارند که هر یک کاربرد مخصوص خود را دارا می باشد.

به جرعت می توان نام 100 ها ابزار دیگر را در زمینه راپل یا کار در ارتفاع نام برد که در اینجا از آنها صرف نظر میکنیم. موارد بالا اصلی ترین ابزارهای کار در ارتفاع بود که سعی کردیم توضیحی راجع به هر کدام برای شما ارائه دهیم.

خدمات راپل در تهران نماسازان پیشرو
خدمات راپل در تهران – نماسازان پیشرو

نگهداری و اهمیت سالم بودن ادوات کار راپل

همانطور که در توضیحات بالا مشاهده نمودید برای این حرفه  از لوازم بسیاری استفاده می شود که استهلاک بالایی داشته و همیشه باید مراقب سلامت این ابزارها بود. دلیل این مورد هم به طور واضح بحث ایمنی می باشد که اگر رعایت نشود این کار را که امنیت بالایی دارد، به یک کار پر ریسک تبدیل می کند.

فلذا کار راپل برای کسی که این کار را انجام می دهد کاری پر هزینه بوده و نمی توان انتظار داشت که هزینه کمی برای ارائه خدمات دریافت کند. عموم مردم به این موضوع توجهی ندارند و فکر می کنند که راپل کاران پول هنگفتی دریافت می کنند در صورتی که نسبت به سختی این کار و همچنین هزینه بالای ادوات مورد استفاده، متاسفانه اصلا به حق خود نمی رسند.

آیا خدمات راپل نمای ساختمان خطر یا ریسک دارد؟

عموم مردم هنگامی که ار دور به کار خدمات راپل نمای ساختمان نگاه می کنند، پیش خود می گویند چه کار خطرناکی و این آدم ها با جان خود بازی می کنند.

در اینجا این نکته را باید خاطر نشان کرد که کار راپل نسبت به داربست و کلایمر و دیگر موارد از کمترین ریسک و خطر بهره می برد. جالب است که از این کار حتی برای ایمن سازی نمای ساختمان استفاده می شود.

تنها در صورتی این کار مخاطره آمیز می شود که تکنسین مشغول به کار دوره دیده نباشد و از تجربه کافی برخوردار نباشد. مورد دیگری که این کار را پر ریسک می نماید این است که فرد مشغول به کار حواسش به بستن درست کارگاه و ادوات نباشد و یا اینکه معتاد به مواد مخدر باشد.

طنابکار و راپلکار نمای ساختمان نماسازان پیشرو
طنابکار و راپلکار نمای ساختمان – نماسازان پیشرو

خدمات راپل در تهران

اجرای خدمات در ارتفاع توسط طناب یا همان خدمات راپل در تهران و تمامی شهرهای اطراف توسط گروه ما با 5 شعبه فعال در اسرع وقت قابل انجام است. 

برای انجام هر کار مربوط به نمای ساختمان یا نقاطی که در دسترس نمی باشد کافی است فقط یک تماس با ما بگیرید تا مشاوران ما شما را راهنمایی نمایند.

لازم به ذکر است که راپل کارهای مشغول در گروه ما همگی بالای 10 سال سابقه کاری بوده و کار شما به نحو احسن به انجام خواهد رسید.

اجرای خدمات راپل در کرج

علاوه بر ارائه خدمات در استان تهران، خدمت به مشتریان عزیز توسط گروه نماسازان پیشرو در کرج و شهرهای تابع قابل دسترس است. برای انجام کار خود کافی است با ما تماس گرفته و یا برای بازدید آدرس فرموده و یا از نمای خود عکس ارسال نمایید.

قیمت خدمات راپل

قیمت و هزینه خدمات راپل تنها پس از بازدید از کار شما و یا ارسال عکس مقدور می باشد. قیمت برای هر نوع فعالیت و با توجه به حجم کار متفاوت می باشد.

به طور قطع در مقایسه با انجام امور در ارتفاع با داربست، خدمات راپل کاملا اقتصادی تر و مقرون به صرفه تر خواهد بود. هزینه برای اکثر کارها به صورت کنتراتی اعلام خواهد شد. البته که برای بعضی از خدمات و متراژ های بزرگ براورد قیمت به صورت متر مربعی نیز مقدور می باشد.

کارهای مورد اجرا توسط راپل

امروزه به حدی خدمات راپل و انجام کارها توسط این متد گسترش پیدا کرده است که شاید نتوان لیست کاملی از این خدمات را نام برد. گاهی مشتریان محترم راجع به کاری با ما تماس می گیرند که تا به حال انجام آن کار توسط طناب به ذهن خود ما هم خطور نکرده است. در زیر مهمترین و مرسوم ترین اموری که امروزه توسط خدمات راپل به انجام می رسد را برای شما ذکر کرده ایم.

  1. پیچ رولپلاک سنگ نمای ساختمان و نصب سنگهای ریزش کرده
  2. شستشو نما با طناب یا همان نماشویی
  3. رنگ آمیزی نماهای سیمانی و فریم ها و سطوح فلزی نما و نقاط مرتفع
  4. پوشاندن و بستن درز انقطاع ساختمان
  5. نصب تابلو، بنر، بیلبورد و… در نما و ارتفاع
  6. اجرای رزین و جلا برای چوب و آجر و سنگهای تزیینی
  7. پوشاندن و بستن نورگیرها و پاسیو ها توسط توری
  8. اجرای نورپردازی و تعویض لامپ های سوخته نما
  9. آب بندی و عایق کاری نمای ساختمان
  10. اجرای ایزوگام در ارتفاع و نماهای جانبی ساختمان
  11. اجرای سیمان کاری در ارتفاع
  12. کندن و درآوردن جای دریچه هوا و هود
  13. نصب لوله های هواکش و سانتریفیوژ
  14. جوشکاری در ارتفاع و نمای ساختمان
  15. بندکشی و اجرای نانو و آب گریز کردن نما

موارد بالا تنها بخشی از مهمترین خدمات قابل ارائه توسط راپل می باشد. برای توضیحات بیشتر و مطالعه راجع به هر قسمت می توانید مقاله های مربوطه را در سایت ما مطالعه بفرمایین

امیدواریم در این مقاله در زمینه توضیحات خدمات راپل نمای ساختمان بخشی از سوالات ذهنی شما را پاسخ داده باشیم.

توجه شما را به دیدن فیلمی از نصب حفاظ های پنجره ها که بخشی از خدمات راپل نمای ساحتمان است جلب می نماییم.

 

از کارهای ما در اینستاگرام و یوتیوب دیدن فرمایید.

0/5 (0 نظر)
5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

تماس با ما