کار با طناب در ارتفاع

کار با طناب در ارتفاع یا همان کار در ارتفاع با طناب حیطه کاری است که امروزه برای انجام کارهای در ارتفاع و نمای ساختمان جایگزین کار با داربست شده و انجام کارها چه از نظر سرعت و چه از نظر اقتصادی را بهبود بخشیده است. خدمات نما با طناب در اصطلاح به کار راپل معروف است. کسانی که این کار را انجام می دهند به راپل کار شهرت دارند. rope access نام لاتین کار با طناب در ارتفاع می باشد. 

کار در ارتفاع با طناب نماسازان پیشرو
کار در ارتفاع با طناب – نماسازان پیشرو

چرا کار با طناب در ارتفاع؟

کار با طناب در ارتفاع از همه لحاظ نسبت به روش های داربست و بالابر و کلایمر برتری هایی دارد که به هیچ عنوان قابل اغماض نیست. در زیر محاسن این روش را نسبت به دیگر روش های انجام کار در ارتفاع توضیح خواهیم داد.

 

از لحاظ اقتصادی مطمئنا کار در ارتفاع و نمای ساختمان با استفاده از طناب کاملا مقرون به صرفه تر از داربست می باشد. این موضوع و تفاوت قیمتی وقتی آشکارتر می شود که قرار است مثلا کاری فقط در طبقه خاصی از نما انجام شود. یا به طور جامع تر گوییم وقتی قرار باشد یک قسمت افقی از نما تعمیر یا مرمت شود. در این حالت شما می بایست برای کل نما داربست زده و متحمل هزینه زیادی شوید. امروزه کار با طناب به طور کامل شما را از صرف هزینه داربست راحت کرده است.
از لحاظ ایمنی در نگاه اول کار با طناب در اذهان عمومی کاری خطرناک به نظر می رسد. اما آنچه مسلم است به دلیل ادوات استاندارد موجود در این کار که همگی ساخت کشورهایی مثل انگلستان و فرانسه هستند به هیچ وجه این کار خطری در پیش ندارد. اما به شرط آنکه پرسنل مربوطه دوره دیده باشند و اعتیاد نداشته باشند. اما در استفاده از داربست همیشه خطر لیز خوردن پای نیرو و سقوط او وجود دارد. مخصوصا اینکه در اکثر موارد افرادی که به باز و بست داربست مشغول هستند از کمربند ایمنی استفاده نمی کنند که این موضوع استفاده از داربست را بیش از پیش مخاطره آمیز می نماید.
از لحاظ سرعت کار پر واضح است که استفاده از طناب نسبت به داربست سرعت بیشتری به انجام کار می دهد. فرض کنید نمای شما دچار ریزش سنگ شده است و خطر ریزش مجدد در کمین است. اگر بخواهیم از داربست استفاده نماییم بخشی از زمان خود را باید صرف بستن داربست نماییم. اما استفاده از طناب این مشکلات را نداشته و پس از تماس مشتری فی الفور اقدام به انجام کار خواهد شد تا سنگ بیشتری از نما ریزش نکند. بماند که استفاده از داربست روز دیگری از وقت شما را بابت باز کردن داربست می گیرد. البته اگر سر موعد مقرر اقدام به این کار نمایند!!!
از لحاظ آسیب به نما امروزه اکثز کارهای انجام شده روی نمای ساختمان من باب تعمیرات و مرمت و زیباسازی نما است. استفاده از داربست در بعضی مواقع مصداق کور کردن به جای سورمه کردن است. چرا که در حین بستن و باز کردن آن ممکن است در صورت سهل انگاری به بدنه نما و پنجره ها و حتی نورپردازی نما آسیب وارد شود. اما استفاده از طناب برای کارهای در ارتفاع عاری از هر گونه این مخاطرات است چرا که چیزی روی نما نصب نمی شود که بخواهد به نما آسیب وارد نماید. محل بستن ادوات کار راپل هم به هیچ عنوان خدشه ای به پشت بام و دیگر نقاط ساختمان وارد نمی کند
از لحاظ کیفیت کار شاید در تنها ترین بخشی که نتوان تمایز زیادی بین کار داربست و کار با طناب قائل شد همین بحث کیفیت کار است. در هر دو حالت کیفیت کار تقریبا یکسان است. البته این سوال برای خیلی ها پیش می آید که وقتی نیرو از طناب آویزان است کنترل و تعادل خوبی برای انجام کار ندارد. مسلما این موضوع اگر کار توسط پرسنل دوره دیده و مجرب انجام نشود تا حدی صحت دارد. اما چنانچه نیروی کار دوره دیده باشد و سالها در این زمینه فعالیت داشته باشد می داند که برای انجام هر کار باید چگونه عمل کند که به کار خود مسلط باشد. پس کوچکترین تردیدی در انجام کار با طناب نباید داشت وقتی متخصص آن کار مشغول به اجرا می باشد.
از لحاظ امنیت ساختمان یکی دیگر از مشکلاتی که استفاده از داربست برای انجام کارهای در ارتفاع وجود دارد بحث به خطر افتادن امنیت ساختمان در حین اجرای پروژه می باشد. مادامی که داربست روی نمای شما سوار است خطر ورود دزد به راحتی به ساختمان شما وجود دارد. اما استفاده از طناب به طور کامل این مشکل را برطرف می نماید. در ساعات کاری در هر روز طناب از نمای شما آویزان شده و نیرو مشغول به کار می شود و در اتمام کار در آن روز به راحتی طناب ها جمع آوری شده و دیگر هیچ خطری برای ساختمان شما وجود نخواهد داشت
0/5 (0 نظر)
5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

تماس با ما